
Кратък пътеводител за културата на френския бизнес етикет
Автор
Владеенето на точните и подходящи думи на чужд език винаги е от голямо значение, особено в бизнес среда. Така че, ако работите – или планирате да работите с французи, ще са ви полезни някои бизнес умения от френския етикег.
Говоренето дори и ниво безупречен френски не е достатъчно за успешни бизнес отношения. Въпреки че френската бизнес култура не е толкова стриктна и сложна, както например в Япония или Китай, все пак има ключова информация, която ще е полезно да знаете.
За щастие, ние сме тук, за да Ви помогнем чрез нашата статия за френския бизнес етикет и френския бизнес речник! Разбира се, съжаляваме, не можем директно да ви намерим работа с френски, но тази статия ще ви помогне да:
- Избегнете „фалшиви думи-приятели“ и недоразумения във френска бизнес среда
- Осигурите много по-добро обслужване на френските си клиенти
- Стоплите взаимоотношенията си с колеги от Франция – и най-накрая разберете техните шеги
- Разработите бизнес възможности
- Преговаряте по-добре с френски клиенти, доставчици или партньори
- И кой знае, може би ще намерите мечтаната работа в Париж!
Alors, poursuivez votre lecture pour tout savoir sur la френския бизнес етикет!
Съвети за овладяване на френския бизнес етикет и култура
На пръв поглед френският бизнес етикет може да изглежда по-формален отколкото в някои други страни, като в САЩ, например.
Френски бизнес етикет
По-долу ще изброим няколко основни съвета, които се отнасят за културата на много френски компании. Разбира се, всяка организация изгражда своя собствена бизнес култура – особено международните компании – така че ги приемайте със зрънце съмнение!
- Бъдете учтиви и професионални
Във Франция учтивостта и добрите маниери силно се ценят. Неща като подходящ поздрав, въпроси като “Как си?” и казване на “Благодаря” ще оставят впечатление.
Не забравяйте да използвате подходящи титли, за да се обръщате към хората, най-често с Madame и Monsieur.
И не на последно място, никога не използвайте ““tu” или малкото име на човек, освен ако не сте поканени да го направите. Някои хора наистина се смущават от това, въпреки че никога не разбрах защо!
Всъщност на френски език съществува забавен израз, който се използва когато някой се държи твърде фамилиарно, твърде скоро: “На pas gardé les vaches ensemble”. (Не сме държали кравите заедно.)
- Приоритизирайте контакт лице в лице
Дори и да не сте се грижили за кравите заедно, опитайте се да осъществявате повече контакти лице в лице, когато е възможно. Това важи особено за нови бизнес отношения и всичко важно, което подлежи на обсъждане.
Ако срещата лице в лице не е възможна, опитайте видео разговор или телефонно обаждане или видеоразговор. Имейлите често са смятани за безлични.
- Уговаряйте предварително срещите си
Срещи в последната минута не са предпочитани във Франция. Така че, не забравяйте да насрочите срещи предварително. Излишно е да споменаваме да избягвате канселиране или пренасрочване.
Същото важи и за deadlines и срокове за изпълнение. Французите не са фенове на кратките срокове и предпочитат да насочат усилията си към качеството. В резултат на това не е необичайно крайните срокове да бъдат отложени.
- Проследяване за резултат
Не бъдете агресивни или чести в контактите си, когато се опитвате да следвате нови потенциални клиенти или партньори.
Това ще покаже вашата отдаденост, мотивация и усилия, нещо, което е високо ценено.
- Бъдете точни
В ежедневието си французите вероятно не са най-точните – относително казано, тъй като някои европейски страни са по-лоши!
Въпреки това, в сериозна бизнес обстановка, закъснението се счита за липса на уважение.
- Приемете прекъсването по време на разговор
Докато в някои страни прекъсването на някого без извинение може да се счита за грубо, обикновено това не е така във Франция, включително по време на срещи.
Ако имате въпрос или искате да кажете нещо друго, това се възприема като знак за интерес и участие. Поне не заспиваш или не мислиш за нещо друго! Не като някои политици…
Френска бизнес култура
- Научете етикета за хранене
Като цяло французите всъщност не обичат да смесват професионалния и личния живот. Не е обичайно колегите да прекарват време заедно извън работа, да отидат на питие в края на работния ден или да правят заедно планове за уикенда.
Бизнес обедите обаче са част от френската бизнес култура. Затова се уверете, че се държите според очакванията:
- Не слагайте лактите си на масата
- Дъвчете със затворена уста
- Използвайте приборите – да, дори за храни като пържени картофи или пица
- Изберете местни френски ястия, ако има такива, за да покажете интереса си към merveilleuse gastronomie française
- Научете правилните думи за храните от менюто
Miam, les escargots!
- Балансът между професионалния и личния живот е важен
Както бе споменато по-горе, французите обичат да отделят професионалния си живот от личния си живот.
Въпреки че е по-трудно човек да „се изключи“ напълно в дигиталната ера, много французи наистина са изключени, когато загасят работния си компютър.
Всъщност през 2017 г. беше приет закон, наречен “право на прекъсване на връзката”/ right to disconnect. Компаниите с повече от 50 служители нямат право да четат или дори да изпращат имейли извън работно време.
Доста драстично, но не толкова изненадващо, ако знаете, че първите платени отпуски във Франция датират още от 1936 г.!
И разбира се, може би сте чували за “35-те heures”! (35-часове работна седмица) Ако не, ето обяснение.
- Шефът е шефът
Докато по-новите и международните компании имат различен бизнес модел, традиционните френски организации са склонни да бъдат йерархични и централизирани.
Точно като Франция, всъщност! Да, гледайте на френския си шеф като на Париж, а на служителите – като на провинция ( останалата част от Франция)! Повече за Париж и провинцията в това забавно видео.
С други думи, повечето решения се вземат от мениджмънта на компанията. Някои компании може – и трябва – да мнение и обратна връзка от служителите си, но в крайна сметка шефът обикновено има последната дума.
- Не подхождайте с твърде голям ентусиазъм
Препоръчително е малко да охладите леко ентусиазма си.
Имам двама американски приятели, които се преместиха в Брюксел по работа и научиха този урок по трудния начин, така че бъдете внимателни!
Французите са склонни да бъдат малко по-студени и неутрални, още повече в бизнес среда. Ако искате да практикувате, това е лесно: опитайте се да действате “блазе”.
И накрая, във Франция не се целуват в бизнес среда, освен ако не работите в индустрията на изкуството / културата / шоубизнеса.
Френско бизнес облекло
Както казваме на френски, “L’habit ne fait pas le moine” (Облеклото не прави монаха). Е, забавно е, че французите биха казали това, защото за мнозина това е така.
Правилното бизнес облекло е ключова част от бизнес културата във Франция. Не е нужно да прекалявате или да се обличате в официален костюм, ако работите в офис без клиенти или бизнес партньори, но винаги трябва да се опитвате да бъдете “правилно“., тоест “уважително”: без къси панталони, мини поли, износени или набръчкани тениски или дънки с дупки – дори и да е модерно!
Когато се чудя какво да облекла, винаги избирам “шик и classique“. И разбира се, ако се занимавате директно с партньори или клиенти, ще трябва да се облечете официално.
Научете и други полезни съвети за бизнес комуникацията във Франция. Следете нашите блог постове и подобрете говоренето на френски език.